Franciza – Francizare afacere

Termenul de „franciza” iti suna cunoscut, însa nu stii ce înseamna sau cum functioneaza? Ai o afacere de succes si vrei sa o francizezi? Iti oferim in mod GRATUIT diagnoza business-ului tau ca etapa preliminara a procesului de francizare. În cele din urma te voi ghida prin procesul de initiere si gestionare a unei francize.

CONSULTANTA GRATUITA IN VEDEREA FRANCIZARII

Daca esti in cautare de consultanta pentru francizarea afacerii, te putem ajuta.

Franciza reprezinta un sistem de comercializare a produselor si/sau al serviciilor si/sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continua între persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic și financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda altei persoane, denumita francizat, dreptul și impune obligatia de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul francizorului. Acest drept autorizeaza si obliga pe francizat, în schimbul unei contribuții financiare directe sau indirecte, sa utilizeze marcile de produse si/sau de servicii, alte drepturi de proprietate intelectuala sau industriala protejate, know‐how‐ul, drepturile de autor, precum si însemne ale comercianților, beneficiind de un aport continuu de asistenta comerciala si/sau tehnica din partea francizorului, în cadrul si pe durata contractului de franciza încheiat între parti în acest scop.

Francizorul este un profesionist care:

a) este titularul drepturilor asupra unei marci înregistrate sau a oricărui alt drept de proprietate intelectuala sau industriala; drepturile trebuie sa fie exercitate pe o durata cel puțin egala cu durata contractului de franciza;

b) confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu; 
c) asigura francizatului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii înregistrate;

d) utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si 
inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului; 
e) demonstreaza aplicarea concreta 
a cunostintelor pe care le detine, în cadrul unei unitat i­pilot; obiectivele principale
ale unitatii pilot sunt testarea si definitivarea formulei de afaceri.

Natura mecanismului de francizare usureaza efortul cumparatorului de a face o evaluare  corecta a acesteia. Francizarea îti ofera posibilitatea de dezvoltare masiva a retelei, promovarea rapida a produselor si serviciilor. Construirea unei francize presupune o serie de avantaje atat pentru francizat, cat si pentru francizor. Francizorul este persoana care furnizeaza viitorului beneficiar informatii care îi permit acestuia sa participe, în deplina cunostinta de cauza, la derularea contractului de franciza.

Ce tipuri de afaceri se pot franciza

Avantajele francizei pentru francizor sunt urmatoarele:

Extinderea afacerii pe piere noi cu efortul financiar al francizaților
Înainte de toate, franciza reprezinta un canal de expansiune eficient pentru o afacere și , în plus, prin aceasta francizorul îsi poate consolida poziția pe piața fără a realiza o investiție substațială.
Francizarea afacerii înseamna, de asemenea, vizibilitatea crescuta a numelui și a marcii brandului ceea ce poate duce la cresterea vanzării produselor sau serviciilor. De cele mai multe ori, prin contractul de franciza, francizatul se obliga sa se aprovizioneze cu produse sau materie prima doar de la francizor sau de la compania de aprovizionare comuna întregii retele de franciza.

Obținerea de profit din taxe de franciză și taxe continue/periodice  – Extinderea unei afaceri în sistem de franciza nu este pentru francizor un scop în sine. Fiecare francizor este interesat ca locatiile deschise de francizati să devina „centre de profit“. Și iata de ce! Cu fiecare noua locatie, francizorul obtine un profit din încasarea taxei de franciza („francise fee“). În plus, francizorul realizeaza venituri din taxe periodice („continuing royalty“). De regula, el primeste de la fiecare francizat taxe periodice sub forma unui procent din cifra de afaceri a acestora.

Franciza o modalitate de extindere a afacerilor de succes

Contribuția francizaților la cheltuielile de publicitate – Promovarea identității unei afaceri se face prin campanii puternice de publicitate. Francizorii si francizatii îsi desfasoara activitatea sub o identitate comuna – marca, emblema sau alte simboluri ale francizorului. Cheltuielile francizorului pentru activitățile de marketing si de promovare sunt mai reduse pentru simplul fapt ca si ceilalti membri ai retelei de franciza sunt obligați sa contribuie la fondul comun dedicat cercetarii de piata si publicitatii.

Vanzarea produselor si serviciilor francizorilor către francizați – Francizorul poate impune francizatilor sa cumpere produse și servicii direct de la el. O astfel de clauza contractuala permite francizorului sa controleze desfacerea propriilor produse și servicii.

Francizații sunt motivați pentru a avea succes  – Francizații nu sunt angajați ai francizorului. Ei cumpara cu banii lor dreptul de a intra în reteaua de franciza si deschid propria lor afacere. Sunt managerii propriei lor afaceri. Fiind vorba de resursele lor, francizatii vor fi puternic motivați ca afacerea sa reuseasca. Deoarece ei investesc în aceasta afacere si sunt proprietarii firmei pe care o conduc, acestia sunt mai dedicați funcționării corecte a acesteia decât ar fi un angajat oarecare.

NU UITA

Multi francizori le dau noilor francizati oportunitatea de a se dezvolta, nu doar in cazul primei unitati, ci si daca vor sa deschida si sa opereze si alte unitati francizate. Aceste avantaje arata ca sistemul de franciza se bazeaza pe o relatie de intelegere si incredere reciproca intre francizor si noul francizat. Francizorul stie ca dezvoltarea si profitabilitatea companiei sale depinde de succesul francizatilor sai.